Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii explică starea deplorabilă în care a ajuns infrastructura feroviară prin subfinanţarea succesivă, an de an, a activităţii de mentenanţă, lucru care a condus la degradarea continuă a stării de bună funcţionare a elementelor componente ale sistemului feroviar.
Practic, peste 5.708 km de linii, ceea ce reprezintă 43% din lungimea totală a liniilor de cale ferată, sînt scadente la reparaţii capitale. Mai mult, din cele 18.170 de poduri şi podeţe aproximativ 22% - circa 4.000 de obiective au durata de viaţă expirată, iar un număr de 12.206 poduri şi podeţe – aproximativ două treimi - sînt scadente la reparaţii pentru readucerea în parametrii de funcţionare.
Conform notei de fundamentare unui act normativ pentru modificarea și completarea OUG 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea SNCFR (click aici pentru informații complete), un număr de 642 de poduri şi podeţe trebuie înlocuite de urgenţă. Totodată, pe întreaga reţea (20.172 km acum, de la 21.030 km în 2001) există un număr de 1.322 puncte periculoase, din care 763 sunt pe linii magistrale şi principale, iar 40% din numărul total de tuneluri sunt scadente la reparaţii capitale.
În prezent sînt 570 restricţii de viteză, cu un număr de 1.277 km faţă de 245 restricţii cu 602 km în 2001. Un număr de stații sînt dotate cu instalații CED, din care peste 95% au durata de viață depășită.
În aceste condiții, în anul 2010 s-au produs la instalaţiile de semnalizare, electrificare şi centralizare, în special din cauze tehnice, un număr de peste 4.093 deranjamente, care au avut ca efect întîrzierea a circa 9.750 trenuri cu 95.822 de minute (peste 66 de zile).
Principala sursă de finanțare din care se acoperă aproximativ 34% din cheltuielile pentru întreținerea infrastructurii căii ferate este taxa de utilizare a infrastructurii (TUI).
Din cele prezentate mai sus, s-a ajuns la concluzia că este imperios necesar mărirea veniturilor CNCFR pentru asigurarea surselor necesare întreținerii și reparării infrastructurii feroviare.
Astfel, Ministerul Transporturilor va propune Guvernului ca statul să suporte o parte mai mare din cheltuielile de întreţinere a infrastructurii feroviare. Suma minimă necesară care trebuie asigurată de la bugetul de stat în anul 2011 pentru asigurarea infrastructurii publice feroviare la nivelul din 2010 este de 400.000 lei.
Propuneri la acest proiect de act normativ sînt acceptate pînă la data de 14 aprilie 2011, după modelul prezentat aici.