Trenurile care pleaca din Bucuresti fac 10 ore pana la Cluj si un pic mai mult pana la Arad. De mai bine de sase ani s-au semnat primele contracte pentru modernizarea a peste 200 km de cale ferata din Ardeal pe traseul Coridorului IV paneuropean feroviar. Intarzierile cu reabilitarea sunt mari, un mic segment este gata, alte tronsoane sunt terminate in proportie de peste 80%, dar mai repede de 2022-2023 lucrarile nu vor fi finalizate pe tot parcursul, scrie HOTNEWS.RO.
In prezent, pe multe segmente viteza medie este intre 45 si 50 km/h.
Coridorul IV Pan-European are 2.000 km si cuprinde traseul Nurnberg - Praga - Viena - Budapesta - Curtici - Simeria - Sighisoara - Brasov - Bucuresti - Constanta.
Sunt deja cativa ani de cand vitezele medii ale trenurilor pe traseul Brasov-Sighisoara-Simeria sunt de 45-50 km/h si situatia va mai dura cel putin trei-patru ani. Doar pe cei 17 km dintre Arad si Curtici se circula cu o medie de 70 km/h, in timp ce in noul Mers al Trenurilor au fost modificati timpii si intre Arad si Simeria, astfel ca trenurile fac trei ore pe 158 km care si ei vor fi reabilitati ca parte a unui proiect de aproximativ 2 miliarde euro.
Este un proiect urias de infrastructura, costurile pentru cei 215 km in care lucrarile au atins un stadiu avansat fiind de peste 1,2 miliarde euro.
Cel mai intarziat contract este pe sectiunea Vintu de Jos - Coslariu, acolo unde contractul a fost semnat inca din decembrie 2011, iar lucrarile aveau termen de finalizare in doi ani si jumatate (30 de luni). Alte contracte aflate in intarziere sunt cele dintre Coslariu si Sighisoara, contracte semnate inca din 2012, fiecare cu termen de finalizare de 3 ani...
Inca din 2013 se vorbea de intarzieri uriase, mai ales ca unele tronsoane trebuiau sa fie gata in 2014 si 2015. CFR a spus ca pe anumite tronsoane constructorii "s-au mobilizat insuficient", ministrii Transporturilor au facut promisiuni si au dat termene, dar acum, la cativa ani, se circula cu viteza de sub 50 km/h pe mai bine de 250 km din Ardeal si din vestul tarii.
Cum tronsoanele au strans mari intarzieri au dus la pierderi substantiale de fonduri din fostul exercitiu financiar european 2007 - 2013. Nefiind terminate la timp, proiectele au fost "fazate" in noul exercitiu european 2014 - 2020 si, practic, au "muscat" din noile fonduri europene ce ar fi putut fi folosite pe proiecte noi.
Cand si unde se vor vedea primele rezultate in teren? Din editia viitoare a Mersului Trenurilor, intre Copsa Mica si Teius.
"Conform graficului de executie, primul tronson pe care se va circula cu viteza sporita, odata cu finalizarea lucrarilor de modernizare, este tronsonul Coslariu-Micasasa", se arata intr-un raspuns al CFR Infrastructura..
Stadiul lucrarilor pe coridorul IV
Tronsonul Simeria - Sighisoara are o lungime totala de 173,47 km, iar executia lucrarilor de reabilitare inregistreaza un stadiu fizic cuprins intre 84% si 99%. 85 la suta din fonduri vin din bani europeni si restul de la bugetul de stat.
Mai exista doua tronsoane pe o distanta totala de 141 km: Km 614 (langa Arad) si Simeria, unde lucrarile nu au inceput, iar costurile estimate sunt de 9,5 miliarde lei. Lucrarile ar putea sa fie gata in 2020, desi pare greu de crezut.
Care este stadiul lucrarilor pe tronsoane?
Progresul fizic pentru proiectele aflate in derulare este urmatorul:
Articolul complet poate fi citit pe hotnews.ro