Lipsa de finanţare, neglijenţa şi nepăsarea fac ca infrastructura feroviară din România să ofere servicii demne de prima jumătate a secolului XX. Pentru a ajunge în mileniul trei, am avea nevoie de multe miliarde de euro, scrie CAPITAL.
Dacă în 1990, trenurile din România transportau oficial 410 milioane de pasageri, aproape un sfert de secol mai târziu, în 2013, numărul acestora scăzuse la 57 de milioane. Cauzele sunt multiple: scăderea demografică generală (naturală şi prin emigraţie), înjumătăţirea numărului de salariaţi şi, implicit, a numărului de navetişti, creşterea semnificativă a parcului auto, dar şi îmbunătăţirea condiţiilor de trafic pe şosele, care au dus la apariţia unei concurenţe rutiere serioase. Cu alte cuvinte, oamenii nu mai merg la fel de mult cu trenul pentru că nu au unde, le este mai comod (şi, de la 2-3 persoane în sus, şi mai ieftin) cu maşina personală sau pentru că preferă microbuzele şi autocarele, care parcurg destul de des aceeaşi distanţă în timp mai scurt.
Şi, de multe ori, acesta este un criteriu foarte important: ca să ajungă la destinaţie în două ore în loc de trei, destui pasageri sunt dispuşi să plătească mai mult sau să accepte condiţii ceva mai proaste. Şi tocmai la partea de rapiditate suferă serviciile CFR din ce în ce mai mult. Să facem o comparaţie simplă: Bucureşti-Timişoara se parcurgea în 1939 (pe ruta prin Piteşti, cu 41 km mai lungă decât cea de azi) în 9 ore şi 17 minute, în 1989 în 7 ore şi 40 de minute (prin Roşiori), iar azi este străbătută în 8 ore şi 50 de minute. De la Bucureşti la Cluj-Napoca (prin Sighişoara) se făceau, acum trei sferturi de veac, 10 ore şi 23 de minute, acum 25 de ani se ajunsese la 7 ore şi 26 de minute, pentru ca azi să fie nevoie de cel puţin 9 ore şi 54 de minute (cu scuza că pe o parte din traseu se desfăşoară lucrări de modernizare). Situaţia este şi mai rea pe Bucureşti-Vaslui-Iaşi – 6 ore şi 49 de minute în 1939, 5 ore şi 57 de minute în 1989 şi 6 ore şi 59 de minute acum. Cu alte cuvinte, bunicii noştri ajungeau mai repede la destinaţie pe această rută.