Guvernul Cioloș s-a născut din voința românilor care au ieșit în stradă. Românii au decis că toate partidele sunt aceeași mizerie. România are acum un guvern care, cel puțin la nivel teroretic, nu se află la dispoziția partidelor. Realitatea o vom vedea în câteva săptămâni.
Guvernul Cioloș are doar o singură variantă: să convingă România că se poate și altfel, fără politicieni corupți și mincinoși. Orice compromis făcut cu partidele și Parlamentul va provoca profunda dezamăgire a celor care au sperat în el.
Dan Marian Costescu, după aproape 9 luni ca director general la CFR SA, a preluat conducerea Ministerului Transporturilor, fiind al treilea demnitar care ocupă această funcție de la începutul anului. Are un CV impresionant, cu realizări importante în sectorul feroviar. La conducerea ministerului a venit un om care a lucrat în domeniul nostru și, cel puțin pe partea de transport feroviar, nu ar trebui să fie influențat de consilieri.
Anul 2015 a început cu Ioan Rus în funcţia de ministru al Transporturilor. Vara, postul a fost preluat de Iulian Matache, pentru ca acum în prag de iarnă, să îl aibă titular pe Dan M. Costescu.
Dan Costescu, ministrul Transporturilor:
„Ceea ce ne dorim în scurtul timp pe care îl vom avea la dispoziţie este să să creăm toate condiţiile pentru ca următorul Guvern să plece de la o bază solidă”.
Din martie şi până acum, Dan Costescu a condus CFR SA, compania care administrează infrastructura feroviară. Avea un salariu de aproape 10.000 de lei lunar. Ca ministru, va încasa cu 3.000 de lei mai mult.
CFR SA este una dintre companiile cu cel mai mic grad de absorbţie a banilor europeni, iar din cei aproape 210 kilometri de şină pe care au început lucrări de modernizare, doar 41 au şanse să fie gata anul acesta.
Cătălin Drulă, vicepreşedintele Asociaţiei Pro Infrastructură:
„Este o situaţie de criză. Problema cea mai mare este capacitatea foarte scăzută de implementare a proiectelor de investiţii atât la CFR, cât şi la CNADNR. Pierdem 1,5 miliarde de euro”.
Închiderea şantierelor de cale ferată şi de autostrăzi sunt priorităţi ale noului ministru. La audierile din Parlament, Dan Costescu a propus ca partidele politice să-şi asume alocarea unui procent din PIB pentru investiţiile în infrastructură.
Florin Libocor, economist şef, la "24 de minute":
„Investiţiile sunt cele care creează bunăstare. La capitolul infrastructură stăm destul de slab. Perspectiva nu este strălucitoare iar trecutul este unul care ne dă fiori”.
CFR Marfă este un alt subiect delicat. În mai anul viitor expiră termenul ajutorului de stat aprobat de Comisia Europeană. Au fost șterse datorii de 380 de milioane de euro, pentru a face compania mai atractivă investitorilor.
Dan M. Costescu, ministrul Transporturilor:
„Este vital să se continue procesul de privatizare, dar nu cu orice preţ. Nu putem să ne batem joc şi să dăm o companie care este acum pe pierdere sau poate putem să facem asta dar după o analiză”.
CFR Marfă a încheiat 2014 cu o pierdere de peste 27 de milioane de lei, care a crescut în primele 6 luni ale acestui an cu încă 23,5 milioane de lei.