Acum 2 zile, ministrul Transporturilor, Iulian Matache, s-a întâlnit la Iași cu ministrul Transporturilor din Republica Moldova. Vom spicui din discursul său, postat pe site-ul Ministerului Transporturilor, doar aspectele referitoare la sectorul feroviar.
În domeniul transportului feroviar sunt prevăzute următoarele obiective:
- lucrări de reabilitare a liniilor de cale ferată, inclusiv a celor destinate serviciilor de turism, lucrări de reabilitare şi construcţie a liniilor de cale ferată, lucrări de electrificare a liniilor de cale ferată, achiziţii de material rulant.
Lucrările de reabilitare a liniilor de cale ferată prevazute in Master Planul General de Transport vizează 2.883 de km de cale ferată, având un cost total estimat de 10,7 miliarde euro. Dacă e să gândim în perspectivă, ar trebui să creștem miza pentru transportul intermodal, de aceea am prevazut terminale noi sau reabilitarea celor existente la Bucureşti, Craiova, Timişoara, Oradea, Cluj, Turda, Suceava, Iaşi, Giurgiu şi Bacău şi terminale tri-modale propuse la Giurgiu şi Galaţi.
Proiectele cuprinse în Master Planului General de Transport vor fi finanţate din fonduri europene şi de la bugetul de stat.
În domeniul proiectelor prioritare de investiții care vor contribui la o mai bună conectivitate între România și Republica Moldova doresc să remarc următoarele proiecte din sectorul feroviar:
Reabilitare şi construcţie infrastructură feroviară pe distanţa Socola - Nicolina pentru circulația trenurilor pe cale largă (1520 mm) în direcţia Nicolina - Cristeşti Jijia – Ungheni
Obiectiv 1 AMENAJĂRI în STAŢIA SOCOLA (1520 mm)
- Pentru amenajările necesare în staţia CF Socola în vederea asigurării transportului de călători pe cale largă (1520 mm) în relaţia cu Republica Moldova, CFR S.A. a prevăzut pentru anul 2014 lucrări de investiţii şi reparaţii curente finanţate din fonduri proprii.
- În staţia CF Socola au fost efectuate lucrări de amenajare a clădirii de călători, realizare de peroane noi, realizarea unei treceri pietonale peste calea ferată pentru accesul călătorilor la platforma unde staţionează mijloacele auto de transport.
Obiectiv 2 Reabilitarea şi construcţia liniei de CF (1520 mm) pe tronsonul Nicolina – Socola 6,3 km (409+600 – 415+900)
Pentru realizarea tronsonului de linie CF cu ecartament larg Nicolina – Socola în lungime de 6,3 km, urmare analizei pe teren au fost transmise datele pentru întocmirea proiectării si execuţiei, urmând să se materializeze în perioada viitoare, în funcţie de obţinerea alocaţiei necesare.
BUGETUL ESTIMAT pentru realizarea proiectului a fost evaluat la aproximativ 9.879.911 Euro
SERVICII:
- CFR Călători poate realiza acest tip de transport, frecvenţa trenurilor fiind stabilită de comun acord cu partenerii din Moldova, în conformitate cu solicitările şi potenţialul de călători existent, în condiţiile includerii acestui trafic în cadrul serviciului public de transport.
- Condițiile pentru ca Staţia Nicolina să poată răspunde cerinţelor impuse de realizarea unei transbordări a călătorilor între trenurile care circulă pe infrastructura de cale largă şi cea de cale normală, după realizarea conexiunii între linia de ecartament larg (1520 mm - Socola) şi staţia de călători (1435 mm - Nicolina): sunt necesare lucrări de amenajare a peroanelor şi facilităţilor comerciale, astfel încât călătorii să poată trece de la un tren la celălalt cu asigurarea tuturor normelor de securitate şi siguranţă indiferent de condiţiile atmosferice.
Reabilitare Pod Galaţi (România) - Giurgiuleşti (Republica Moldova)
Obiectiv: Reabilitarea infrastructurii feroviare în Complexul feroviar Galaţi
Această lucrare face parte din obiectivul de investiţii cu finanţare de la bugetul de stat: “Electrificarea liniei duble Doaga – Tecuci – Barboşi pe o lungime de 82 de km şi adaptarea construcţiilor şi instalaţiilor feroviare pentru funcţionarea şi exploatarea acestora în condiţiile electrificării”.
Obiectivul include realizarea a 82 km linie cf dublă, 2 km linie cf simplă, 6500 mp spaţii tehnologice şi construcţia Dispeceratului feroviar Galaţi.
Lucrările de sistematizare a stației de cale ferată Galați Călători includ lucrări de linii, terasamente, peroane, copertine, pasarela pietonala şi instalații feroviare, aflate în curs de execuţie. Termenul de finalizare a întregului obiectiv este anul 2018, în conformitate cu strategia fiscal-bugetară pe termen mediu comunicată pentru CNCF CFR SA.
Pentru reabilitarea podului de la Giurgiulești de pe raza Regionalei Galați, a fost organizată procedură de achiziţie a lucrării, în prezent fiind în faza de evaluare a ofertelor depuse. Se aproximează finalizarea procedurii într-un interval de 2 luni, în paralel fiind în curs de obţinere autorizaţiile şi avizele necesare demarării.
BUGETUL ESTIMAT pentru lucrările necesare îndeplinirii proiectului a fost evaluat la aproximativ 10 milioane euro.
Pe raza Sucursalei Regionale CF Galaţi se află în derulare, cu fonduri europene, Programul “Lucrări de reabilitare poduri, podeţe şi tuneluri de cale ferată - SRCF Galaţi” în care sunt cuprinse 21 de obiective, dintre care face parte şi proiectul „Reabilitare pod km 271+950, linia CF 706K, Galaţi - Frontiera Reni”. Acest pod este amplasat pe linia de cale ferată Galaţi – Frontiera Reni şi asigură legătura pe calea ferată între România şi Republica Moldova, traversând râul Prut în zona Galaţi (RO) – Giurgiuleşti (MD).
Proiectul prevede lucrări de consolidare la ambele culee ale podului, consolidarea pilei 1 aflate pe teritoriul României, reconstrucția banchetelor și cuzineților, refacerea prinderilor şi alte lucrări. Lucrările de reabilitare vor afecta traseele cablului de telecomunicații existent.
Având în vedere faptul că o parte din lucrări urmează să se realizeze pe teritoriul Republicii Moldova (culeea de pe malul stâng al râului Prut) este necesară iniţierea de contacte bilaterale româno-moldovene, la nivel de experţi, cu reprezentanţi ai ministerelor de resort, ai administratorilor feroviari, ai poliţiei de frontieră şi ai vămii.