Art. 32 (1) Plata salariilor se face chenzinal. Data plății chenzinei a doua nu va putea depăși data de 15 a lunii următoare.
(2) Drepturile bănești cuvenite angajatului se plătesc înaintea oricăror obligații bănești ale unității.
Plata salariului se poate efectua prin virament într-un cont bancar.
Întârzierea nejustificată a plății salariului sau neplata acestuia poate determina obligarea companiei la plata de daune - interese pentru repararea prejudiciului produs salariatului.
Citatul de mai sus este din Contractul Colectiv de Muncă la CFR SA aflat în derulare.
Ei, cum se împacă acest articol cu ceea ce se întâmplă acum în companiile feroviare de stat? De ce salariații își fac meseria cu simț de răspundere, iar administrația și sindicatele își bat joc de feroviari? Toate firele arată că se vrea revenirea la modul de lucru anterior lui 1989: noi ne facem că muncim, ei se fac că ne plătesc. Pentru că nu se poate să ceri corectitudine și implicare dacă munca nu e recompensată; sclavagismul a dispărut de peste o sută de ani...
Cum de există bani pentru 588 parlamentari (cu 53 mai mulți decât în SUA!), dar nu pentru cei care duc în spate lipitorile așa-zis "alese liber și democratic"? Sunt convins că „domnii" parlamentari își încasează lefurile la timp; de ce nu se întâmplă la fel pentru cei care pierd nopțile și sărbătorile la serviciu, care înfruntă viscolul, gerul sau canicula pentru a asigura circulația trenurilor în condiții de siguranță, pentru toți ceilalți care participă la întregul flux al traficului feroviar?
Conform citatului din Codul Muncii, cu care am deschis acest miniarticol al revoltei, ar trebui ca toți cei care vom plăti penalizări la bancă sau cărora ni se vor deconecta serviciile/utilitățile pentru neplată să cerem daune companiilor. Sindicatele, se aude? Lăsați gargara cu "efortul vostru pentru a preîntâmpina asemenea situații", că nu mai ține demult...
S-a dovedit că sindicatele știau de câteva zile că nu vor fi bani de salarii. Cum de ministrul a aflat abia azi dimineață??! De ce s-a întâmplat tocmai în preajma vizitei FMI? E cusută cu ață albă și trebuie să aibă cineva ochelari de cal să nu observe...
Și primul ministru, Victor Ponta, dar și ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, au recunoscut că știau de aseară că se pregătește o grevă "spontană". În cazul acesta, de ce nu au luat nici o măsură pentru remedierea problemei?
Nu cred că sunt deplasat dacă suspectez de rea-voință și neimplicare atât sindicatele, cât și conducerea de la vârful piramidei feroviare.
Toate acestea indică o manipulare grosolană a clasei muncitoare/salariaților: clasa politică, în cârdășie cu sindicatele, vor să arate un anumit lucru atât observatorilor FMI, cât și celorlalți. Care este acesta? Calea Ferată Română nu merge bine administrată de stat, nu există încasări și nu se pot plăti salarii, ceea ce implică automat noi disponibilizări în perioada următoare, precum și vânzarea a peste 50 la sută din acțiunile CFR Marfă și CFR Călători; a, că vor fi prezentate ca fiind impuse/dictate de FMI, la fel ca și privatizarea CFR Marfă sau CFR Călători, e cu totul altceva... Dar noi nu am vrut, așa-i? Noi am declarat în repetate rânduri că nu vindem mai mult de 20% din CFR Marfă, dar ne-au obligat... Noi suntem nevinovați, fete mari, noi ne-am zbătut, am luptat, dar degeaba...
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, citat de toate agențiile de presă, a atras atenţia că cei vinovaţi pentru situaţia de astăzi de la CFR, situaţie care a dus la o grevă spontană, vor fi pedepsiţi:
"Vreau să ştiu că azi oamenii îşi vor primi banii, iar cei vinovaţi vor plăti (...). Nu ştiu astăzi cine va pleca, dar sigur vor fi oameni care vor pleca acasă".
Adică, altfel spus, se vrea să se scape de cineva de care nu se putea scăpa altfel pentru a fi făcute locuri pentru alții... Repet, e absurd să se creadă că ministrul Transporturilor NU a știut că nu se vor da salariile la 2 companii din subordinea sa, companii vitale care stau, de mai mulți ani, gata-gata să detoneze. Intoxicarea lucrează...
Iar ne întrebăm: cum s-a făcut transportul banilor între conturile guvernului, CFR Călători și CFR SA? Cu sacul? Nu e normal să dureze așa de mult circulația banilor între conturi astăzi, când totul e la un click distanță...