Hotărârea de Guvern nr. 526 din 24 iulie 2013 pentru aprobarea condiţiilor de privatizare a CFR Marfă prin vânzarea a 51% din acţiuni către SC Grup Feroviar Român a fost publicată, miercuri seară, în Monitorul Oficial nr. 516 din 14.08.2013, finalizarea vânzării urmând a se realiza în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a HG.
Guvernul a stabilit că termenul de finalizare a privatizării CFR Marfă este jumătatea lunii octombrie, printre condiţiile impuse pentru încheierea tranzacţiei figurând constituirea unui depozit bancar de aproximativ 20 milioane de euro de către GFR şi o adresă sau un aviz de la Consiliul Concurenţei.
Preţul de cumpărare a pachetului de acţiuni este de 904,98 milioane lei (202 milioane de euro).
Actul normativ stabileşte că finalizarea tranzacţiei, constând în transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acţiuni, va fi realizată sub condiţia încheierii unui contract de escrow în termen de 30 de zile de la data semnării contractului de vânzare de acţiuni.
Contractul de escrow va fi anexă la contractul de vânzare de acţiuni şi va avea ca obiect, în principal, plata de către cumpărător a 10% din preţul de cumpărare (90,49 milioane lei) în termen de două zile de la data contractului de escrow.
Executivul nu indică însă un termen limită pentru semnarea contractului de vânzare a acţiunilor.
Transferul dreptului de proprietatea asupra acţiunilor majoritare la CFR Marfă este condiţionat totodată de "emiterea de către Consiliul Concurenţei a unei adrese sau decizii" în conformitate cu dispoziţiile Legii concurenţei "şi/sau emiterea unui asemenea document de către alte autorităţi de concurenţă competente".
Încheierea vânzării acţiunilor se va realiza de asemenea doar prin creditarea contului vânzătorului, statul român, cu întreaga sumă reprezentând preţul pachetului de acţiuni.
Modalitatea de plată a acţiunilor va consta în încasarea integrală, la data finalizării tranzacţiei, de către vânzător a garanţiei de participare la licitaţie în valoare de 10 milioane euro, a celor 90 milioane lei din fondul escrow şi a diferenţei rămase până la preţul de vânzare
Cumpărătorul va trebui să respecte obligaţiile societare faţă de vânzător, printre care dreptul acestuia din urmă de a nominaliza doi administratori în CA-ul societăţii pe perioada în care va mai deţine cel puţin 10% din acţiuni.
De asemenea, reducerea sau majorarea capitalului social, schimbarea formei juridice, fuziunea sau divizarea pe o perioadă de cinci ani nu se va putea realiza decât cu o majoritate de cel puţin două treimi din capitalul social. În acelaşi timp, hotărârile de modificare a obiectului principal de activitate al societăţii sau dizolvarea societăţii se va adopta cu unanimitatede voturi, reprezentând întreg capitalul social.
Guvernul condiţionează totodată finalizarea tranzacţiei de obţinerea acordului de la finanţatorii interni şi externi ai CFR Marfă cu privire la modificarea structurii acţionariatului societăţii.
Statul deţine, conform actului normativ, dreptul de reziliere a contractului în împrejurări ce implică o culpă a cumpărătorului.
Executivul se angajează să activeze clauza penală în cazul neîndeplinirii sau nerespectării de către GFR Grup, în tot sau în parte, a oricăreia dintre obligaţiile contractuale, cumpărătorul fiind obligat să plătească o penalitate de 5% din preţul de cumpărare pentru neexecutarea acestor obligaţiuni, cu excepţia obligaţiilor continue, a căror încălcare, în tot sau în parte, îndreptăţeşte statul român să recurgă la rezilierea contractului.
Potrivit hotărârii de Guvern, dacă finalizarea tranzacţiei nu are loc, indiferent de orice culpă a cumpărătorului, în termenul de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a hotărârii, contractul se desfiinţează "de plin drept" fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă şi fără intervenţia instanţei.
Potrivit hotărârii menţionate, CSAT avizează proiectul de HG pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă şi a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia.
În articolul 2 al hotărârii se arată că "modalitatea concretă şi procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi a Guvernului României".
Hotărârea CSAT mai cuprinde şi solicitarea către Ministerul Transporturilor de a include în contractul de privatizare clauze potrivit cărora cumpărătorul se obligă, sub sancţiunea rezoluţiunii contractului şi plata unor daune interese, să menţină obiectul de activitate al CFR Marfă şi să întreprindă toate măsurile necesare pentru îndeplinirea de către companie, pe toată durata sa de existenţă, a obligaţiilor de natură strategică ce îi revin potrivit legislaţiei în vigoare, protocoalelor şi acordurilor naţionale şi internaţionale.
Aceste obligaţii menţionate în hotărâre sunt nevoile de apărare a ţării, transportul trupelor şi materialelor militare, neîntrerupt pe timp de pace, în caz de calamităţi naturale, situaţii de criză şi de război sau alte situaţii deosebite, angajamentele asumate de România prin Tratatul NATO şi convenţiile încheiate cu SUA.
Citeşte textul integral al HG 526/2013 precum şi condiţiile de privatizare AICI!