Președintele României, domnul Klaus Iohannis, a semnat luni, 7 septembrie a.c., Decretul pentru promulgarea Legii privind statutul personalului feroviar (PL-x 37/01.02.2017).
Organizațiile sindicale reprezentative la nivel național – Confederatia Nationala Sindicala [ ... ]NoutăţiCitește mai mult...
De Cristian Otopeanu
Printre semnatarii scrisorii se numără oameni din profesii diferite, precum [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...de Ovidiu Vranceanu
Compania CFR Infrastructură realizează în prezent lucrări de mentenanţă [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Consiliul Economic și Social a dat joi aviz negativ pentru ordonanța de urgență prin care [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Cu actuala legislație, grevele angajaților sunt extrem de greu de organizat, aproape imposibil, susține [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Aproximativ 150 de ceferiști, îmbrăcați toți cu veste galbene, reflectorizante, au pichetat ieri, [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Aproximativ 100 de angajați ai CFR, din toate ramurile feroviare, vor protesta, astăzi, în fața Prefecturii [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...România este obligată să recupereze de la CFR Marfă ajutorul de stat de 570 de milioane de euro [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Vicepremierul Dan Barna a declarat astăzi că executivul vrea să elimine gratuitatea totală pentru [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...FOTO Ministerul Transporturilor si Infrastructurii România
La invitatia conducerii Ministerului [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...CFR Călători îşi propune ca, odată cu liberalizarea pieţei de transport feroviar de călători, [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Cu tristețe vă informăm că colegul nostru Sburlea Gheorghe Instructor Regional în cadrul Diviziei [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Atașat este prezentată scrisoarea deschisă transmisă de Federația Națională Feroviară Mișcare [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Sunt restanțe enorme la infrastructură, mai ales la cea feroviară, a declarat miercuri ministrul Transporturilor, [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Cu tristete va informam ca directorul si colegul nostru Laurentiu Maraloi a trecut [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...La aproape un an de la cel mai grav accident feroviar produs pe raza județului Prahova în ultimii [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, și directorul general al CFR SA, Ioan Pintea, promit că vom [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Cele două organizații sindicale avertizează, într-o scrisoare trimisă Guvernului, asupra stării [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Eurostat a dat publicității, zilele trecute, evoluția traficului feroviar de călători în al doilea [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu (PNL, PPE), coordonator al grupului PPE în Comisia pentru Transport [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...
Președintele României, domnul Klaus Iohannis, a semnat luni, 7 septembrie a.c., Decretul pentru promulgarea Legii privind statutul personalului feroviar (PL-x 37/01.02.2017).
După îndelungi contestații pe la CNSC și prin Justiție, licitația de rame interregionale RE-IR organizată de Autoritatea de Reformă Feroviară a fost anulată. Dacă procedurile se mai tărăgănează mult, vom pierde banii europeni și vom rămâne fără trenuri.
”Autoritatea pentru Reformă Feroviară, în calitate de Autoritate Contractantă, decide anularea procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică privind <Achiziționarea a 20 de rame electrice interregionale noi, denumite RE-IR și achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații necesare funcționării respectivelor trenuri>”, se arată în procesul-verbal al ședinței de anulare a procedurii de atribuire.
Autoritatea, condusă de Gigi Gavrilă (foto) precizează că are intenția de a relua procedura de licitație cât mai curând posibil. Decizia de anulare a licitației a fost luată ca urmare a unei sentințe a Curții de Apel București prin care obligă ARF la eliminarea factorului ”evaluare tehnică”. De asemenea, la anulare a contribuit și poziția Autorității Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP) de a nu permite ARF introducerea unui alt factor de evaluare, în compensarea eliminării celei tehnice.
Asocierea Astra Vagoane Călători – CRRC a contestat documentația de licitație pentru cumpărarea a 20 de rame și a serviciilor de mentenanță anexe, precum și punctarea ofertelor, pe motiv că noul sistem de punctare este discriminatoriu și introduce elemente inutile în evaluare.
Nemulțumirea gigantului chinez CRRC a venit din faptul că, spre deosebire de prima licitație – cea pentru rame regionale RE-R, ARF a punctat cu 10 puncte (10%) existența unei rame în exploatare în spațiul european. Acest factor a fost punctat la licitația de RE-R cu doar 3%.
Sursa: https://clubferoviar.ro/
Consiliul de Administrație al CFR SA a dezbătut zilele trecute în ședința sa problema datoriilor CFR Călători către gestionarul infrastructurii feroviare, situație îngrijorătoare în condițiile în care trendul acestora este crescător. Oficiali ai CFR Călători, companie condusă de Dan Costescu (foto), susțineau la începutul mandatului acestuia la cârma operatorului de călători că datoriile din TUI către CFR SA erau în scădere.
doru.cireasa@clubferoviar.ro
Subiectul datoriilor CFR Călători la CFR SA a figurat în ședința CA de joi al doilea pe o ordine de zi bogată, imediat după prezentarea situațiiei financiare a CFR SA pe anul 2019. Aceasta arată gravitatea problemei pentru conducerea CFR SA.
Surse din domeniul feroviar au explicat publicației Club Feroviar că ceea ce preocupă este faptul că datoriile nu sunt în scădere. Una dintre soluțiile propuse în discuții pentru recuperarea banilor a fost ca subiectul să fie discutat la nivel de Consilii de Administrație ale celor două companii de stat.
CFR Călători are, potrivit ultimelor informații disponibile, datorii cifrate în jurul a 200 de milioane de lei, în condițiile în carte veniturile CFR SA sunt puternic afectate de scăderea traficului feroviar. Aceasta face ca orice bani neîncasați de către administratorul infrastructurii să reprezinte o problemă gravă pentru CFR SA.
Datoriile CFR Călători către CFR SA au crescut cu 37% în șase luni, de la finele anului trecut și până la data de 30 iunie 2020, a reieșit dintr-un document oficial al operatorului feroviar de stat consultat la începutul acestei luni de către Club Feroviar.
La data de 31 decembrie 2019, soldul datoriei Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA către Compania Națională de Căi Ferate CFR SA se ridica la valoarea de 120.885.991,78 lei, se arată într-o notă de informare a a operatorului feroviar de stat.
Din această sumă totală, 111.220.287,65 lei reprezentau datoriile la TUI (65.880.961,28 lei restant și restul datoria curentă). Suma de 9.183.099,67 lei reprezentau datoriile non-TUI ale CFR Călători către CFR SA. În fine, mai era și suma de 482.604,46 lei, cu titlu de ”alte prestații”.
După șase luni de zile, la data de 30 iunie 2020, datoriile CFR Călători către CFR SA ajungeau la un total de 191.649.068,47 de lei, echivalentul a aproape 40 milioane de euro. Făcând un calcul simplu, rezultă o creștere de aproape 37% față de nivelul înregistrat la finele anului trecut.
Din suma totală, 185.163657,62 lei era reprezentată de datoriile la plata TUI (155.251.225,36 lei restanță și restul datorie curentă). Aici creșterea față de nivelul de la 31 decembrie este și mai mare: fix 40%. Datoriile non-TUI au înregistrat o scădere semnificativă, de 56%, ajungând la 30 iunie la valoarea de 5.874.345,42 lei. La capitolul ”alte prestații” se înregistrează însă o creștere, până la nivelul de 611.065,43 lei.
Un alt subiect a fost înființarea haltei de mișcare (Hm.) AEROPORT H. COANDĂ T1, situată pe secția de circulație București Nord – Urziceni, între stația CF Mogoșoaia și Hm. Balotești la km.16+550, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale de Căi Ferate (SRCF) București.
Pentru toare regionalele CFR, CA a propus ca instituția să poată închiria pe termen de cinci ani, cu posibilitatea rezilierii unilaterale și a indexării chiriilor, terenurile parte a infrastructurii feroviare publice ale statului, fără mijloace de transport.
Un ultim subiect pe ordinea de zi a fost prezentarea unui referat aferent Raportului de progres I, etapei I, al proiectului de recrutare și selecție a candidaților pentru ocuparea posturilor de membri în Consiliul de Administrație la Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA transmis, în forma revizuită, de către expertul independent contractat.
Sursa: https://clubferoviar.ro/
Ludovic Orban. Sursa: Gov.ro
Premierul Ludovic Orban a afirmat, joi, la inceputul sedintei de Guvern, ca peste 70% din reteaua de cale ferata are termenul depasit pentru reparatii capitale, fiind peste o mie de poduri si podete in aceasta situatie, din aceasta cauza, se merge incet, fiind impuse restrictii. Ministrul fondurilor Europene, Marcel Bolos, a anuntat ca Romania a primit aprobarea Comisiei Europene pentru achizitionarea unor trenuri tehnologice care vor moderniza reteaua.
"Avem aprobarea pentru trenurile de lucru pentru CFR Infrastructura. In urma achizitionarii acestora se are in vedere ca ritmicitatea lucrarilor de reabilitare pentru linia de cale ferata sa fie simtitor schimbata si sa aducem un plus valoare", a anuntat, joi, la inceputul sedintei de Guvern, ministrul Marcel Bolos.
Premierul Ludovic Orban a prcizat ca Comisia europeana solicita cu prioritate reabilitarea transportului feroviar.
"CE considera transportul ferooviar ca transport prioritar a fi dezvoltat. Acesta confera siguranta, transport, viteza in deplasare si este prietenos cu natura. Reteaua de cale ferata este in stare critica, avem peste 70% din retea are termenul depasit pentru reparatii capitale si nu a existat in ultimii ani aproape niciun interes pentru modernizarea infrastructurii feroviare. Aceste trenuri de lucru le pui pe sine si, dupa ce trece trenul ai modernizata linia la standarde de transport", a precizat premierul.
Orban a mai afirmat ca "una din marile probleme pe care le avem si care afecteaza incluziv potentialul de dezvoltare economica este faptul ca transportul feroviar de marfa se deruleaza foarte lent din cauza restrictiilor".
SURSA: https://m.ziare.com/
La solicitarea Blocului Național Sindical, astăzi a avut loc la sediul Guvernului României o întâlnire informală cu Prim-ministrul României, Ludovic Orban la care au participat Președintele BNS, Dumitru Costin și Președintele FNF MCV, Grigore Mare.
Au fost abordate principalele probleme cu care se confruntă companiile feroviare cu identificarea posibilelor soluții de redresare în perioada imediat următoare.
Astfel, se are în vedere întocmirea unor memorandumuri de sprijin financiar pentru recuperarea pierderilor generate de criza sanitară în scopul reechilibrării situațiilor economico-financiare la nivelul tuturor companiilor feroviare.
Totodată, au fost analizate nevoile de finanțare ale Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA din perspectiva asigurării materialelor necesare lucrărilor de reparații la infrastructura feroviară, lucrări atât de necesare pentru menținerea circulației trenurilor în condiții de siguranță.
Există și o veste bună! În urma repetatelor demersuri făcute și susținute de FNF MCV, a fost aprobată achiziția a doua trenuri moderne de lucru pentru activitatile de reparații la infrastructura feroviară.
În același registru s-au situat discuțiile cu privire la calitatea materialului rulant destinat transportului de pasageri, acesta fiind cu vechimi cuprinse între 30 și 40 de ani, ultima achiziție de material rulant nou datând din anul 2004. De asemeni, subcompensarea permanentă a serviciului public de transport feroviar de călători nu asigură resursele necesare acoperirii nevoilor de reparații și modernizări la vehiculele feroviare, la nivelul cerințelor.
Nu în ultimul rând, au fost făcute aprecieri negative la adresa activității Autorității de Reformă Feroviară, la nivelul căreia sunt înregistrate întârzieri nepermise la achiziția de material rulant nou destinat transportului de pasageri.
De asemeni, a fost discutată situația dificilă în care se află CFR Marfă. Premierul a precizat că au fost și sunt făcute în continuare eforturi pentru spjinirea companiei și a dat asigurări că CFR Marfă va fi salvată de la faliment.
Pentru acoperirea nevoilor de finanțare pe semestrul II al anului 2020, la următoarea rectificare bugetară vor fi avute în vedere suplimentări de resurse astfel încât până la sfârșitul anului să se înregistreze o ameliorare semnificativă a situațiilor actuale înregistrate în sectorul feroviar.
Biroul Executiv FNF MCV
Comisia pentru Transporturi și Infrastructură din Camera Deputaților a respins luni cererea președintelui Klaus Iohannis de reexaminare a Legii privind Statutul personalului feroviar. Următorul pas este votul în plenul Camerei Deputaților, iar apoi legea va ajunge din nou la șeful statului, care este obligat să o promulge.
Adrian Bărbulescu
”Astăzi, 29.06.2020, a avut loc ședința Comisiei de Transporturi a Camerei Deputaților având pe ordinea de zi Proiectul de lege privind Statutul Personalului Feroviar. Comisia a respins cererea de reexaminare a Președintelui României. Următorul pas va fi plenul Camerei Deputaților”, a anunțat pe Facebook Federația Națională Sindicală Elcatel.
Și colegii lor de la Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane au postat pe aceeași rețea de socializare: ”După un lung șir de verificări și analize, astăzi, 29 iunie 2020, Comisia pentru transporturi și infrastructură din Camera Deputaților a respins cu 10 voturi cererea de reexaminare formulată de Președintele României asupra Legii privind Statutul personalului feroviar. Astfel, se întregește Raportul comun cu Comisia pentru muncă și protecție socială, raport care va fi înaintat spre aprobare plenului Camerei Deputaților. Urmărim în continuare indeaproape parcursul legislativ și vă vom informa operativ cu privire la evoluție. Biroul Executiv FNF MCV”.
Miniștrii Violeta Alexandru și Florin Cîțu nu agreează legea
Pe 16 iunie, membrii Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din Camera Deputaților deciseseră că legea mai are de așteptat două săptămâni.
La vremea respectivă, în urma unor dezbateri aprinse, s-a decis o amânare de două săptămâni, pentru a se cere punctul de vedere al Guvernului. Votul a fost destul de strâns: 8-6. Ministerul Transporturilor, condus de Lucian Bode, fost președinte al Comisiei, susține Statutul. I se opun însă ministerele Finanțelor Publice (condus de Florin Cîțu) și Muncii și Protecției Sociale (ministru Violeta Alexandru).
Pe 3 iunie 2019, Legea privind Statutul personalului feroviar a fost trimisă la promulgare președintelui Klaus Iohannis, după ce fusese aprobată de Parlament. Pe 20 iunie însă, actul normativ a fost trimis de șeful statului înapoi la Parlament, pentru reexaminare, iar între timp a intervenit vacanța parlamentară. Prin Statut, s-a obținut mărirea coeficienților de ierarhizare la un nivel foarte apropiat de nivelul cerut de sindicate, respectiv coeficienții câștigați prin Contractul colectiv de muncă la nivelul ramurii transporturi 2008-2010. Totodată, s-a aprobat reducerea vârstei standard de pensionare cu cinci ani, fără penalizare, pentru întreg personalul feroviar, reușindu-se reducerea stagiului obligatoriu de cotizare de la 35 la 30 de ani.
Legea privind Statutul personalului feroviar a a fost readoptată de Senat în octombrie
Apoi, pe 21 octombrie, Legea a trecut din nou de Senat, fără nicio modificare față de varianta inițială.
”În cadrul ședinței plenului Senatului României de astăzi, 21 octombrie 2019, au fost adoptate Raportul comun al comisiilor de specialitate asupra Cererii de reexaminare formulată de președintele României asupra Legii privind statutul personalului feroviar și Legea în forma trimisă la promulgare. (...) Urmează acum trimiterea legii la Camera Deputaților unde Cererea de examinare va fi supusă dezbaterilor comisiilor de specialitate și supusă votului plenului”, scria pe contul său de Facebook secretarul de stat în Ministerul Transporturilor (la acea vreme), Dragoș Titea.
Acum, ea trebuie să mai treacă și de Camera Deputaților pentru a fi trimisă din nou la promulgare, iar președintele României nu mai are, din punct de vedere legal, decât o opțiune: să semneze.
Lucian Bode susține Statutul personalului feroviar
Pe 14 ianuarie 2020, cu prilejul unei întâlniri cu sindicatele, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, și-a exprimat susținerea pentru Statut.
”În ceea ce privește Statutul personalului feroviar vreau să vă redăm respectul ce vi se cuvine și, așa cum v-am susținut ca președinte al Comisiei Transporturi, tot așa o să vă sprijin și din calitatea de ministru. Știu că prestați un serviciu public în folosul cetățenilor și de aceea vă rog să îi respectați și să vă faceți datoria așa cum știți voi mai bine, indiferent de problemele existente în sistemul feroviar”, a spus la vremea respectivă ministrul Lucian Bode.
Sursa: https://clubferoviar.ro/
După un lung șir de verificări și analize, astăzi, 29 iunie 2020, Comisia pentru transporturi și infrastructură din Camera Deputaților a respins cu 10 voturi „pentru” cererea de reexaminare formulată de Președintele României asupra Legii privind Statutul personalului feroviar.
Astfel, se întregește Raportul comun cu Comisia pentru muncă și protecție socială, raport care va fi înaintat spre aprobare plenului Camerei Deputaților.
Urmărim în continuare indeaproape parcursul legislativ și vă vom informa operativ cu privire la evoluție.
Biroul Executiv FNF MCV
Sursa: https://www.facebook.com/fnfmcv
Atașat se află adresa trasmisă de FNFMCV către domnul Gavrilă Ghilea - Președintele Comisiei pentru transporturi și infrastructură din Camera Deputaților în perspectiva dezbaterilor ce vor face obiectul cererii de reexaminare formulată de Președintele României asupra legii privind Statutul personalului feroviar.
Între 30% și 50% dintre liniile de cale ferată analizate într-un studiu comandat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară ar trebui închise sau predate spre exploatare autorităților regionale. O reformă a rețelei ar face ca sistemul feroviar din România, aflat pe una dintre ultimele poziții la nivel UE, să devină la fel de eficient ca cel polonez. Deocamdată, 90% din trafic are loc pe 54% din rețea.
Autoritatea de Reformă Feroviară a prezentat marți în cadrul unei conferințe online rezultatele unui studiu comandat anul trecut privind sustenabilitatea și eficientizarea rețelei feroviare din România. Studiul a presupus o auditare a 113 linii de cale ferată, dintre care 97 sunt neinteroperabile. Acestea sunt și cele analizate în Master Planul de Tranporturi ce stă la baza Programului Operațional Infrastructură Mare în cadrul căruia este finanțat sectorul infrastructurii de transport din România.
„Această evaluare se bazează pe o analiză a modelului național de transport, ținem seama de evoluția traficului, de posibilitățile de atragere de trafic de la alte moduri sau de posibilitatea generării de trafic. Toate aceste lucruri sunt finalizate prin analiza cost beneficiu”, a explicat în deschidere președintele ARF, Gigi Gavrilă.
În principiu, rețeaua feroviară e bine dezvoltată
Despre calea ferată românească, numai de bine. „Avem o rețea feroviară foarte bună, spre deosebire de alte state din regiune rețeaua noastră e foarte bună și bine organizată, este o moștenire lăsată de înaintași, de care trebuie să avem grijă. Ar fi păcat ca prin decizii pripite sau prin evaluare modestă a condițiilor zonei respective să luăm decizia închiderii. Evident, și veți vedea, sunt practic zone unde la vremea respectivă a fost necesară dezvoltarea zonei, din păcate, acum nu se justifică menținerea, dar vom vedea, există posiiblitatea ca anumite excepții să fie dezvoltate astfel încât să beneficiem de această rețea”, a mai spus el.
În urma studiului, în a doua parte a anului, ARF va organiza la nivel local, cu ajutorul sucursalelor de căi ferate, sesiuni de prezentare a liniilor de interes local și a scenariilor propuse de consultanți.
Liniile, analizate în cadrul a patru scenarii
Experții au luat în calcul patru scenarii privind viitorul liniilor analizate, de la conservarea totală a acestora la dezvoltarea acestora pe baza investițiilor. „Scenariul conservare: s-au estimat costuri beneficii pornind de la ipoteza că serviciul de călători va fi suspendat, al doilea scenariu se referă la faptul că transportul de călători va fi păstrat la nivelul perioadei 2016-2018. Aici e nevoie de costuri suplimentare pentru investiții, în alte cazuri nu, dacă se păstrează traficul. Costurile minime de investiții vizează eliminarea limitărilor din cauza degradării. Al treilea scenariu e status – quo, consultantul a calculat costuri în condiții de siguranță pe 25 de ani pe investiții, în principal la lucrări de artă, poduri, tuneluri, stații de cale ferată. Se dorește reducerea costurilor de exploatare. Al patrulea scenariu e al redezvoltării și ar face ca transportul feroviar să fie mai atractiv, să asigure o divizare modală mai bună pentru transportul feroviar. Abordarea s-a bazat pe experiența europeană a liniilor secundare reabilitate, după ce ani de zile bugetele au fost concentrate pe liniile de mare viteză”, a spus Liliana Anghel, șef serviciu ARF.
Studiul are șase părți, printre care un raport inițial, trei intermediare, altul final. Al doilea prezintă situația liniilor analizate, al treilea trece în revistă cadrul legislativ, instituțional și modificările necesare. A treia parte face o analiză a problemelor contractuale identificate, obstacole financiare, instituționale. Sunt formulate propuneri pentru modele alternative și metode de contractare adecvate. În plus, sunt analizate scenarii de conservare a căii ferate.
Una dintre concluzii este aceea că dacă o linie e deschisă, e necesar un serviciu de transport feroviar bun, adecvat pentru funcția liniei. Calea ferată este eficientă numai dacă gradul de utilizare este ridicat, cu doar două trenuri pe zi utilizarea nu este durabilă.
Densitatea trenurilor, de șase ori sub Elveția, de două ori peste Turcia
Punerea în practică a scenariului ar face ca România să aibă 40 de trenuri pe zi și linie, față de 20 de trenuri în prezent, ceea ce ar aduce-o la nivelul Poloniei. Vârful este deținut de Elveția și Olanda cu 150-160 trenuri în medie pe zi și linie, iar partea inferioară a clasamentului revine Turciei cu 10 trenuri. România este a cincea țară de la coadă, puțin în fața Bulgariei.
Cinci grupuri de linii, din care două fără noroc
Liniile au fost clasate în cinci grupuri, anume primul cu trafic mare și prioritate ridicată la finanțare (10 interoperabile, 13 neinteroperabile), al doilea cu prioritate medie în finanțare (16 neinteroperabile), al treilea prioritate scăzută la finanțare (o linie interoperabilă, 10 neinteroperabile), al patrulea (18 linii) doar cu transport de mărfuri care trebuie transformate în industriale sau de transport călători, doar după și prin discuții cu autoritățile regionale și al cincilea grup, format din 31 de linii, din care în cazul a opt ar putea avea discuții cu autoritățile regionale.
Liniile sunt în graficele prezentate de Club Feroviar.
ARF împreună cu experții BEI-PASA în perioada iulie 2017 – februarie 2018 a efectuat consultarea pieței. În baza acordului de implementare pentru „Acord servicii asistență”, ARF a beneficiat de suportul experților tehnici desemnați de BEI-PASSA. Contractul a fost încheiat cu Sunergetics Corporation, lider al asocierii Synergetics Corporation – Panteia BV – Railistic Gmbh – AV Transport Planning SRL. (foto homepage, zdbc.ro)
Sursa: https://clubferoviar.ro
La invitația conducerii Comisiei pentru transporturi și infrastructură din Camera Deputaților, reprezentanții Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane, Federației Naționale Drum de Fier și Federației Naționale Elcatel au fost prezenți, astăzi 23 iunie 2020, la o întâlnire informală cu privire la Legea privind Statutul personalului feroviar.
La întâlnire au participat reprezentanții Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și Ministerului Finanțelor Publice și reprezentantul Centrului Național de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER.
Au fost analizate aspectele legate de modul de asigurare cu personal feroviar de specialitate în vederea acoperirii nevoilor de funcționare a sectorului feroviar în următorii 5 ani, respectiv asigurarea resurselor necesare acoperirii efortului financiar suplimentar pentru reducerea vârstei de pensionare cu 5 ani.
Astfel, membri conducerii comisiei au fost informați asupra faptului că există resurse suficiente pentru școlarizarea personalului cu responsabilități în siguranța circulației feroviare (circa 2246 de persoane anual) în vederea înlocuirii potențialilor beneficiari ai legii care vor părăsi sistemul feroviar, prin pensionare, până la finalul anului 2022 (5224 de persoane).
Cu referire la efortul financiar suplimentar, membri conducerii comisiei au fost informați asupra faptului că în anii 2020 și 2021 nu există necesitatea acoperirii unui efort financiar suplimentar dat fiind faptul că norma cuprinsă în lege cu privire la reducerea vârstei de pensionare produce efecte începând cu data de 01 septembrie 2021.
Efortul financiar suplimentar la bugetul asigurărilor sociale de stat în valoare de 8.858.178 lei lunar va fi necesar începând cu anul 2022.
Așadar, sperăm că toate aceste detalii să susțină un raport favorabil din partea comisiei, în cursul săptămânii viitoare, când vor fi reluate dezbaterile.
Biroul Executiv FNFMCV
Sursa: https://www.facebook.com/fnfmcv/
Atașat este prezentată scrisoarea înaintată de către Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane către Ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor cu privire la măsurile organizatorice de la CFR Marfă SA.
CFR Marfă se îndreptă cu paşi repezi spre un faliment mult dorit de anumite cercuri politice şi economice cu interese geopolitice în zona marilor jucători ai pieţei transporturilor feroviare. Dacă în urma cu două ani fosta guvernarea social-democrată a încercat să bage compania în insolvenţă, astăzi, liberalii joacă cartea restructurării prin înjumătăţirea schemei de personal într-o primă etapă, şi mai apoi a economisirii stricte la fondul de la salarii.
Surse din domeniul feroviar au declarat, pentru Jurnaliştii.ro, că proiectul restructurării CFR Marfă cuprinde două etape şi vizează în primul rând schema de personal şi posturile existente în Centrală şi-n sucursalele din teritoriu.
„Mâine este Consiliul de Administraţie şi vom cunoaşte mai multe lucruri despre marea restructurare. Cert este că se va reduce personalul. În prima etapă nu se pune problema disponibilizărilor, ci doar o reaşezare de sus în jos în ceea ce priveşte posturile cuprinse în organigramă. Aceasta se va pune în aplicare începând cu 15 iulie, iar din toamnă vom asista la cea de-a doua etapă care va cuprinde şi o serie de disponibilizări de personal. Acum se vor taia posturi din schemă, iar oamenii vor fi redistribuiţi în funcţie de necesităţi. De asemenea, prin multe companii unde statul este acţionar majoritar se aude că se vor face restructurări cu disponibilizări de personal. În momentul de faţă, nu ştim dacă în toamnă se vor face disponibilizări cu salarii compensatorii în funcţie de vechimea fiecărui angajat de la CFR Marfă”, au declarat, pentru Jurnaliştii.ro, surse din domeniul feroviar.
Potrivit surselor noastre, această primă etapă a restructurărilor de la CFR Marfă nu vizează activele şi bunurile companiei.
„În momentul de faţă, este vizată schema de personal din Centrală şi sucursale. Se doreşte să se facă o economie la sânge în ceea ce priveşte fondul de salarii la CFR Marfă. Cel mai probabil pe partea de active un rol principal îl va avea administratorul judiciar. În programul de concordat ar putea să fie inclusă şi datoria CFR. O chestie care este făcută administrativ. Conducerea companiei se aşteaptă şi la o măsură radicală din toamnă, iar în momentul de faţă prin această primă etapă a proiectului de restructurare se încearcă o „îndulcire a răului din toamnă”. CFR Marfă mai poate fi salvată numai printr-o decizie a Guvernului. Cel mai probabil, românii vor mai pierde încă o companie strategică dacă se va finaliza cu succes decapitarea CFR Marfă. Transportul de marfă nu aduce niciun profit acum pentru că s-a făcut o legislaţie proastă, iar piaţa s-a dus în jos deoarece privaţii au venit cu preţuri de dumping”, au adăugat, pentru Jurnaliştii.ro, surse din domeniul feroviar.
CFR Marfă are de plătit datorii de 835,8 milioane de lei către CFR SA (admistratorul infrastructurii feroviare), dar are şi de încasat datorii de 650,5 milioane de lei de la diverşi clienţi, compania fiind prinsă într-un blocaj financiar periculos. În martie 2017, Asociaţia Transportatorilor Feroviari Privaţi din România a adresat Comisiei o plângere oficială, în care a susţinut că CFR Marfă ar fi beneficiat de ajutoare de stat cu încălcarea normelor UE în materie. Pe 18 decembrie 2017, Comisia a iniţiat o investigaţie aprofundată pentru a stabili dacă mai multe măsuri luate de România în sprijinul societăţii CFR Marfă respectau normele UE privind ajutoarele de stat, în special conversia creanţelor în acţiuni în valoare de aproximativ 363 de milioane EUR (1,669 miliarde lei) în 2013 şi necolectarea, cel puţin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurări sociale şi a taxelor restante datorate de CFR Marfă, precum şi a datoriilor societăţii faţă de CFR Infrastructură.
Atunci, Comisia Europeană a precizat că finanţarea publică acordată de România companiei CFR Marfă, care se ridică la circa 570 de milioane EUR plus dobânzi, este incompatibilă cu normele UE privind ajutoarele de stat şi, prin urmare, trebuie să fie recuperată de România. Normele UE privind ajutoarele de stat impun, ca o chestiune de principiu, recuperarea fără întârziere a ajutoarelor de stat incompatibile, în scopul de a se elimina denaturarea concurenţei create de ajutor.
Sursa: https://www.jurnalistii.ro
Preşedintele Klaus Iohannis a semnat, marţi, decretul privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului privind siguranţa feroviară. În urmă cu câteva zile Comisia Europeană a anunțat amânarea termenului de implementare a Pachetului 4 feroviar până în septembrie însă România s-a grăbit încă de anul trecut să adopte pachetul. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului privind siguranţa feroviară este parte a Pachetului 4.
Doru Cireașă
Ordonanţa de urgenţă a fost publicată în Monitorul Oficial pe 12 decembrie, anul trecut şi conţine dispoziţii pentru asigurarea dezvoltării şi îmbunătăţirii siguranţei sistemului feroviar din România şi îmbunătăţirea accesului la piaţa serviciilor de transport feroviar, prin armonizarea cadrului de reglementare cu celelalte state membre UE, elaborarea de obiective de siguranţă comune şi metode de siguranţă comune în vederea eliminării treptate a nevoii de norme naţionale, stabilirea de principii pentru eliberarea, reînnoirea, modificarea şi restricţionarea sau revocarea certificatelor unice de siguranţă şi a autorizaţiilor de siguranţă, potrivit Agerpres.
Totodată, potrivit MO, dispoziţiile trasate prin ordonanţă au ca scop şi întărirea rolului, în România, a autorităţii naţionale de siguranţă şi a organismului de investigare a accidentelor şi incidentelor şi definirea unor principii comune pentru gestionarea, reglementarea şi controlul siguranţei feroviare.
Ordonanţa a fost elaborată “având în vedere faptul că în România sistemul feroviar trebuie adus la un nivel care să permită includerea sa în spaţiul feroviar unic european, ceea ce presupune o reformă a sectorului feroviar prin încurajarea
concurenţei şi a inovării în zona pieţei interne a transportului feroviar de călători”, mai precizează documentul oficial. OUG a fost adoptată în contextul Directivei Parlamentului European şi a Consiliului privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Uniunea Europeană şi al Directivei Parlamentului European şi a Consiliului privind siguranţa feroviară, denumite “Pachetul 4 Feroviar”.
Sursa: https://clubferoviar.ro