Atașat este prezentată scrisoarea deschisă transmisă de Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane către Ministrul Transporturilor și Infrastructurii.
Sursa: www.facebook.com/fnfmcv/
De Cristian Otopeanu
Printre semnatarii scrisorii se numără oameni din profesii diferite, precum [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...de Ovidiu Vranceanu
Compania CFR Infrastructură realizează în prezent lucrări de mentenanţă [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Consiliul Economic și Social a dat joi aviz negativ pentru ordonanța de urgență prin care [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Cu actuala legislație, grevele angajaților sunt extrem de greu de organizat, aproape imposibil, susține [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Aproximativ 150 de ceferiști, îmbrăcați toți cu veste galbene, reflectorizante, au pichetat ieri, [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Aproximativ 100 de angajați ai CFR, din toate ramurile feroviare, vor protesta, astăzi, în fața Prefecturii [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...România este obligată să recupereze de la CFR Marfă ajutorul de stat de 570 de milioane de euro [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Vicepremierul Dan Barna a declarat astăzi că executivul vrea să elimine gratuitatea totală pentru [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...FOTO Ministerul Transporturilor si Infrastructurii România
La invitatia conducerii Ministerului [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...CFR Călători îşi propune ca, odată cu liberalizarea pieţei de transport feroviar de călători, [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Cu tristețe vă informăm că colegul nostru Sburlea Gheorghe Instructor Regional în cadrul Diviziei [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Atașat este prezentată scrisoarea deschisă transmisă de Federația Națională Feroviară Mișcare [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Sunt restanțe enorme la infrastructură, mai ales la cea feroviară, a declarat miercuri ministrul Transporturilor, [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Cu tristete va informam ca directorul si colegul nostru Laurentiu Maraloi a trecut [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...La aproape un an de la cel mai grav accident feroviar produs pe raza județului Prahova în ultimii [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, și directorul general al CFR SA, Ioan Pintea, promit că vom [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Cele două organizații sindicale avertizează, într-o scrisoare trimisă Guvernului, asupra stării [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Eurostat a dat publicității, zilele trecute, evoluția traficului feroviar de călători în al doilea [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu (PNL, PPE), coordonator al grupului PPE în Comisia pentru Transport [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Autoritățile de la București propun o serie de modificări de instrucții feroviare, în conformitate [ ... ]
NoutăţiCitește mai mult...Atașat este prezentată scrisoarea deschisă transmisă de Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane către Ministrul Transporturilor și Infrastructurii.
Sursa: www.facebook.com/fnfmcv/
Sunt restanțe enorme la infrastructură, mai ales la cea feroviară, a declarat miercuri ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă despre calea ferată.
FOTO Asociația Pro Infrastructură
Într-o postare pe contul său de Facebook, ministrul Transporturilor și Infrastructurii scrie că marile investiții publice sunt cheia pentru revenirea economiei și sunt prioritare pentru el și întregul Guvern.
”Vorbim de autostrăzi, de drumuri expres, de modernizări ale căilor ferate și de alte proiecte. Unde ele sunt deja în construcție e nevoie de eficiență și profesionalism ca să le finalizăm cât mai rapid, unele chiar anul acesta. Nu pierdem din vedere lansarea proiectelor noi și ne concentrăm pe eficientizarea procedurilor și a instituțiilor care le gestionează”, se arată în postarea lui Cătălin Drulă.
El continuă, arătând că una dintre provocările majore este, pe de altă parte, întreținerea și îmbunătățirea infrastructurii existente. ”Sunt restanțe enorme și pe zona rutieră, dar mai ales pe cea feroviară. Am cerut managerilor de companii să vină cu planuri clare pentru 2021 pe zona de întreținere a drumurilor și căilor ferate”, a precizat ministrul.
El a menționat că în aceste zile are loc evaluarea ministerului, companiilor și instituțiilor din subordine. ”Și vom face schimbările și reformele de care e nevoie pentru ca aparatul public din Transporturi să ajungă la profesionalismul așteptat de oamenii care fac slalom printre gropi. Nu am venit aici ca lucrurile să meargă ca până acum. Sau doar puțin mai bine. Ce facem acum poate reprezenta începutul celui mai bun deceniu pentru infrastructura României. Lucrăm la legea bugetului de stat pe 2021. Apreciez deschiderea premierului Cîțu și prioritatea pe care acesta o face din investiții în anul acesta. Lucrăm și la partea de finanțare din fonduri europene, în special la definitivarea planului de redresare pentru România. Mai departe construim echipa în aceste prime zile și suntem bucuroși că ni se alătură oameni profesioniști, dedicați și onești. Implicarea va face diferența pe care ne-o dorim pentru România”, se mai arată în postarea oficialului de la Transporturi.
Sursa: https://clubferoviar.ro/
La aproape un an de la cel mai grav accident feroviar produs pe raza județului Prahova în ultimii ani, Agenția de Investigare Feroviară Română – AGIFER a făcut public raportul de investigare final, din care reiese că mai mulți factori au condus la producerea evenimentului respectiv.
Pe 18 decembrie 2019, în apropiere de Ploiești Triaj, două trenuri – unul de marfă, aparținând unui operator privat, și un altul de călători, al CFR Călători – au intrat pe aceeași linie din sensuri opuse, iar locomotivele s-au ciocnit frontal, mai multe persoane fiind rănite, printre care și cei doi mecanici ai locomotivelor implicate în evenimentul feroviar.
Conform raportului final de investigare făcut public de Agenția de Investigare Feroviară Română – AGIFER, “în urma investigării acestui accident grav, comisia de investigare a concluzionat că acesta are la bază o serie de deficiențe ale sistemului de management al siguranței atât la nivelul administratorului infrastructurii feroviare publice, cât și la cel al operatorului de transport feroviar de marfă implicat”. Astfel administratorul infrastructurii publice, conform documentului citat, nu a reglementat și nu a efectuat o analiză a schimbării (...) produsă de reorganizarea circulației trenurilor ca urmare a lucrărilor de reabilitare a podului de la km 57+560, nu a identificat, cu ocazia activităților de monitorizare desfășurate la toate nivelurile din cadrul administratorului infrastructurii feroviare publice, pericolele şi riscurile asociate în activitatea proprie, ca urmare a noilor condiţii de circulaţie prin staţia Ploieşti Triaj, pentru gestionarea acestora în condiții de siguranță; nu a organizat împreună cu operatorii de transport interesați identificarea pericolelor și a riscurilor de interfață, ca urmare a noilor condiţii de circulaţie prin staţia Ploieşti Triaj.
Pe de altă parte, operatorul feroviar de transport marfă Deutsche Bahn Cargo Romania “nu a organizat corespunzător activitatea de transmitere a informațiilor privind siguranța feroviară primite de la administratorul de infrastructură astfel încât Reglementările provizorii nu au fost aduse la cunoștința personalului interesat (în special mecanici de locomotivă); monitorizarea activității proprii nu a dus la depistarea modului greșit de efectuare a circulației trenurilor de marfă prin stația Ploiești Triaj, astfel încât personalul de locomotivă a aderat tacit la acest sistem greșit de efectuare a circulației trenurilor.
Toate aceste concluzii au condus la emiterea de recomandări către toți cei implicați în accidentul feroviar, astfel încât, dacă aceste îndrumări vor fi respectate, să nu mai apară evenimente similare.
În raportul AGIFER se menționează că Inspectoratul pentru Situații de Urgență Șerban Cantacuzino al județului Prahova a intervenit la eveniment pentru asigurarea zonei pe timpul accidentului feroviar cu trei autospeciale de stingere, o autospecială CBRN, iar pentru acordarea primului ajutor calificat în prespital s-a intervenit cu o ambulanță SMURD tip C1-TIM, 4 ambulanțe SMURD tip B2, 2 autospeciale de descarcerare, o autospecială de transport personal și victime multiple, o autospecială de intervenție la accidente collective și calamități, fiind asistate 12 victime care au fost preluate de ambulanțe ale Serviciului Județean de Ambulanță Prahova. De asemenea un elicopter SMURD din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență București – Ilfov a preluat un pacient care a fost transportat la Spitalul Clinic de Urgență Floreasca din București. În urma accidentului, 8 călători au fost transportați la Spitalul Județean de Urgență Ploiești fiind externați în aceeași zi, iar un alt călător a fost transportat la Spitalul Clinic de Urgență Floreasca din București, fiind externat în aceeași zi. Mecanicul ajutor al trenului de marfă nr. 30558-1 aparţinând operatorului de transport feroviar de marfă DBCR a fost transportat la Spitalul Județean de Urgență Ploiești fiind externat în aceeași zi. Mecanicul de locomotivă al trenului de marfă nr. 30558-1 aparţinând operatorului de transport feroviar de marfă DBCR a fost transportat la Spitalul Județean de Urgență Ploiești unde i s-a pus piciorul în gips și a avut 62 zile concediu medical. Mecanicul de locomotivă al trenului de călători nr 5008 a fost transportat la Spitalul Județean de Urgență Ploiești fiind externat în aceeași zi și a avut 5 zile de concediu medical.
Din raportul Agenției de Investigare, la locomotiva trenului de marfă, aparținând Deutsche Bahn Cargo Romania SRL, valoarea pagubei a fost de 596.509,67 lei fără TVA, iar la patru vagoane ale trenului de marfă, valoarea pagubei a fost de numai 8.884,77 lei fără TVA. Nu același lucru se poate spune despre trenul de călători etajat aparținând SNTFC „CFR Călători” SA, la care valoarea pagubelor a fost de 3.568.388 lei fără TVA, la care s-au adăugat pagubele produse locomotivei aceluiași tren, de 1.606.700 lei fără TVA.
Valoarea estimată totală a pagubelor transmisă de către părțile implicate, interesate, către AGIFER a fost, prin urmare, de 5.780.482,44 lei fără TVA.
Sursa: https://prahovainfo.ro
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, și directorul general al CFR SA, Ioan Pintea, promit că vom avea 600 km de cale ferată reabilitată pe an, cu noile trenuri de lucru ale companiei de infrastructură. Alături de prim-ministrul Ludovic Orban, cei doi au fost vineri la Pojorâta, în județul Suceava, pe secția de cale ferată 502, unde a avut loc o lucrare demonstrativă de refacție a căii ferate.
Adrian Bărbulescu
Este o lucrare demonstrativă de refacere a căii ferate care e în stare de degradare. E vorba de o tehnologie care nu a mai fost folosită la noi – un tren de lucru compus din foarte multe utilaje, care are o productivitate de un kilometru pe zi și care ar putea să acopere necesarul de reparații capitale în proporție de 50%. În perioada următoare mai avem în achiziție un tren similar. Alte două sunt în programul de achiziții al Guvernului, mult mai complexe și mult mai costisitoare”, a declarat Ioan Pintea, directorul general al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA.
300 km de cale ferată reabilitată în fiecare an de un singur tren de lucru
La rândul lui, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a explicat că este vorba de un nou concept de abordare a lucrărilor de reabilitare, în regie proprie.
”Începând cu anul viitor vom crește rapid viteza de circulație și nivelul de siguranță pe calea ferată. De exemplu, aici viteza se va dubla. Prin utilizarea acestor trenuri de lucru, scade cu 60% valoarea lucrărilor pe kilometru. Aici avem primul tronson de cale ferată reparat cu această tehnologie în România. Este o activitate demonstrativă, pe o porțiune de 500 de metri”, a spus Lucian Bode, care a precizat că astfel va fi reablitat întregul tronson Suceava-Apahida.
El a adăugat că Guvernul este în procedură de a achiziționa alte două trenuri, mult mai performante, pentru suma de 200 milioane de euro. ”Am pregătit deja Memorandumul pentru aprobarea dezvoltării in cadrul POIM a proiectului de achizitie Sisteme de trenuri de lucru pentru dezvoltarea si modernizarea infrastructurii feroviare, care va fi promovat în Guvern pentru achiziția a două sisteme de lucru in valoare de aprox. 200 milioane de euro și care se află pe traseul de avizare interministerială. Proiectul are aprobarea de principiu a Comisiei Europene pentru includerea la finanțare europeană, insă trebuie să parcurgem toate etapele procedurale. Cu o productivitate de 300 km/an/tren, putem reabilita 600 km de cale ferată pe an. E o adevărată revoluție în domeniul feroviar”, a mai spus ministrul Transporturilor.
El a continuat, arătând că începând de anul viitor și până în 2024 vor fi făcute cât mai multe investiții în calea ferată. Potrivit oficialului guvernamental, o mare parte din banii europeni prevăzuți în Planul de Relansare și Reziliență va merge către calea ferată.
Ludovic Orban: noile trenuri de lucru, pe agenda ședinței de Guvern de săptămâna viitoare
Cu lămuriri suplimentare despre noile trenuri de lucru a venit prim-ministrul Ludovic Orban, fost ministru al Transporturilor.
”În ședința de Guvern de săptămâna viitoare vom aproba un memorandum pentru achiziția noilor trenuri de lucru, mult mai performante. Din păcate, în ultimii 30 de ani calea ferată a fost Cenușăreasa modurilor de transport. La nivelul Uniunii Europene se pune mare accent pe transportul feroviar, deoarece este un transport ecologic, fie că este de marfă sau de pasageri”, a spus prim-ministrul.
El a ținut să sublinieze faptul că aparatele de sudură a căii ferate utilizate de trenul de lucru al CFR SA aflat la Pojorâta sunt produse de o firmă din Brașov.
Ludovic Orban și Lucian Bode, ”acasă” la Mihai Necolaiciuc
Prim-ministrul Ludovic Orban și ministrul Transporturilor, Lucian Bode, au făcut vineri o vizită în județele Bacău și Suceava.
La ora 9,30 dimineața cei doi oficiali guvernamentali au verificat stadiul lucrărilor la varianta ocolitoare a municipiului Bacău, iar la ora 14,00 au participat la recepția lucrărilor variantei ocolitoare a municipiului Rădăuți. După ora 16,00, vizita de lucru s-a mutat de pe rutier pe feroviar, în comuna Pojorâta, de unde provine fostul director general al CFR SA Mihai Necolaiciuc.
Sursa: https://clubferoviar.ro
Cele două organizații sindicale avertizează, într-o scrisoare trimisă Guvernului, asupra stării jalnice în care se găsesc transporturile feroviare.
doru.cireasa@clubferoviar.ro
Transportul feroviar din România trece prin cea mai acută criză din ultimii 10 ani, infrastructura feroviară este depășită atât moral, cât și fizic și reprezintă un pericol real pentru siguranța circulației. Trenurile de călători circulă cu viteze medii de doar 45km/oră, în vreme ce trenurile de marfă abia se mișcă cu doar 17km/oră, avertizează sindicaliștii în scrisoarea înaintată Guvernului.
Redăm scrisoarea trimisă:
„Blocul Național Sindical și Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane (FNFMCV), cea mai mare federație sindicală din calea ferată, fac public un apel către Guvernul României pentru a atrage atenția asupra dificultăților care urmează pentru industria feroviară având în vedere că la actuala rectificare bugetară calea ferată nu va beneficia de nici un fel de sprijin de etapă din partea Guvernului pe care îl conduceți.
Se știe foarte bine că întreaga industrie feroviară este la pământ, iar pierderilor istorice li se adaugă zilnic altele și mai mari, cauzele fiind diverse și completate în mod nefericit de criza economică structurală generată de această pandemie.
Transportul feroviar din România trece prin cea mai acută criză din ultimii 10 ani, infrastructura feroviară este depășită atât moral, cât și fizic și reprezintă un pericol real pentru siguranța circulației. Trenurile de călători circulă cu viteze medii de doar 45km/oră, în vreme ce trenurile de marfă abia se mișcă cu doar 17km/oră.
Viteza traficului de marfă, 17 kilometri la oră
Chiar și în aceste condiții, înțelegând situația deficitului bugetar extrem de mare, de peste 9%, criza globală și lipsa unor resurse îndestulătoare pentru toate sectoarele bugetare, constatăm că nu se face nici cel mai mic efort pentru a suplini o mică parte din pierderile care se acumulează de la zi la zi. Apelurilor noastre repetate li s-a răspuns doar cu promisiunea unor analize și evaluări serioase și sistemice, dar, în fapt, atunci când se pune la modul real problema finanțării, calea ferată este din nou pusă între paranteze în interiorul strategiei economice a Guvernului.
Este de datoria noastră, a ceferiștilor, să vă informăm cu responsabilitate că situația este foarte aproape de momentul în care singura cale de deblocare a acestui aparent dialog, care de fapt este doar un monolog steril al sindicaliștilor ceferiști, este oprirea legală a lucrului la calea ferată și reevaluarea completă a relației dintre stat și ceferiști. Vă rugăm să acordați atenție și sectorului feroviar, problemelor și temerilor ceferiștilor cu privire la locurile de muncă, la viitorul nostru și al familiilor noastre.
Cu speranța că vom primi într-un final atenția cuvenită, vă solicităm încă o dată să alocați la rectificarea bugetară sumele necesare pentru sprijinirea căii ferate.
Alte semnale de alarmă, trase în aprilie și iulie
Nu este primul semnal de alarmă tras de sindicate. În luna aprilie sindicatele solicitau intervenția Guvernului pentru redresarea sectorului. Sistemul de transport feroviar de călători trebuie să fie menținut funcțional în timpul crizei COVID-19, iar în acest sens, intervenția de urgență a Guvernului României este necesară mai mult ca oricând, scriau Guvernului Confederația Sindicală Națională MERIDIAN și Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTF România).
Acestea solicitau intervenția de urgență a Guvernului României pentru evitarea blocării sistemului feroviar din țara noastră, așa cum au procedat și celelalte state membre UE, ale căror guverne au intervenit prompt pentru alocarea resurselor financiare necesare menținerii în funcțiune a acestui mod de transport, singurul care în această perioadă dificilă poate transporta în siguranță cetățenii, prin asigurarea distanței sociale minime.
„Atragem atenția că lipsa sau întârzierea unei intervenții de urgență va afecta mobilitatea cetățenilor pe termen nedefinit, dezechilibrând puternic mediul economic, cu implicații impredictibile asupra securității și a păcii sociale”, scriau sindicatele.
Ulterior, o altă intervenție a avut loc în iulie 2020. La finele acestei luni patronatul transportatorilor feroviari și trei sindicate din domeniu au trimis recent o scrisoare Guvernului în care acuză dezinteresul acestuia de a susține sectorul la patru luni de la primele promisiuni făcute, dar și discriminarea transporturilor feroviare și favorizarea celor rutiere, contrar politicilor publice europene. „Industria feroviară românească a ajuns astăzi într-un moment critic unic pentru istoria sa de 150 de ani, care se suprapune peste o criză medicală și economică fără precedent în istoria contemporană. Modul în care dumneavoastră veți înțelege să ne susțineți în această perioadă dificilă va decide dacă această criză devine o oportunitate”, avertizau atât sindicatele, cât și patronatele. Cu toate aceste semnale, intervenția pozitivă a Guvernului, cel puțin in transportul feroviar de marfă a lipsit, oarecare măsuri fiind luate în cel de persoane. Spre exemplu, potrivit unui proiect de act legislativ inițiat de către Ministerul Transporturilor, operatorii de călători urmează să își încaseze subvențiile integral, indiferent de obținerea indicatorului angajat călător -kilometru.
Sursa: https://clubferoviar.ro
Eurostat a dat publicității, zilele trecute, evoluția traficului feroviar de călători în al doilea trimestru al anului curent. Traficul din România a scăzut mai puțin față de alte țări, aceasta având însă legătură și cu duritatea măsurilor luate de statele europene privind protejarea populației.
Transportul feroviar de pasageri a scăzut în toate statele membre ale Uniunii Europene în trimestrul al doilea al acestui an comparativ cu perioada similară a anului trecut, în contextul pandemiei, însă declinul înregistrat în România a fost unul dintre cele mai mici înregistrate la nivelul UE, potrivit Eurostat, citat de Agerpres.
Potrivit acestor date, în România un număr de 9,067 milioane de pasageri au călătorit cu trenul în perioada aprilie-iunie 2020, cu 7,943 milioane mai puţini faţă de 17,010 milioane pasageri în perioada similară a anului trecut, ceea ce înseamnă un declin de 47%.
Traficul căzut cu 10% și în primele trei luni
O reducere a traficului a avut loc în România inclusiv în primul trimestru al anului, respectiv cu 10% de la 16,48 milioane călătorii la 14,89 milioane călătorii. In primele trei luni cele mai mari reduceri au fost întâlnite în Macednia de Nord, Franța și Italia (25%-28%) iar Portugalia a avut o creștere de 6%. Starea de urgență în România a fost instituită în 16 martie deci cu două săptămâni înainte de finele primului trimestru/
Singurele state membre UE unde declinul procentual al pasagerilor transportaţi cu trenul a fost mai mic decât în România sunt Bulgaria (minus 37%) şi Olanda (minus 0,2%).
Cele mai mari scăderi în numărul de pasageri transportaţi cu trenul au fost înregistrate în: Irlanda (minus 94%, sau 11,7 milioane de pasageri mai puţini), urmată de Franţa (minus 78%, sau 262,6 milioane de pasageri mai puţini), Spania (minus 78%, sau 125,3 milioane de pasageri mai puţini), Luxemburg (minus 78%, sau 4,9 milioane de pasageri mai puţini) şi Italia (minus 77%, sau 173,4 milioane de pasageri mai puţini).
Singura excepţie de la aceste scăderi dramatice a fost Olanda, unde transportul feroviar de pasageri a rămas practic stabil, fiind înregistrat un declin de doar 0,2%. Un număr de 97,271 milioane de pasageri au călătorit cu trenul în Olanda în trimestrul al doilea al acestui an, cu 198.000 mai puţini decât în perioada similară a anului trecut.
În cifre absolute, Germania este pe primul loc în UE când vine vorba de numărul pasagerilor transportaţi cu trenul, cu 295 milioane pasageri în trimestrul al doilea, chiar dacă a suferit o scădere de 59% faţă de 725 milioane pasageri în trimestrul al doilea al anului trecut.
CFR Călători a anulat în aprilie 43% din trenuri
La începutul lunii aprilie CFR Călători a suspendat sau limitat circulația pentru 453 de trenuri, ceea ce reprezintă 43% din totalul de 1.040 de trenuri care circulau zilnic, în urma crizei generate de Covid-19, potrivit datelor furnizate News.ro la acel moment.
“A fost suspendată sau limitată circulația pentru 453 de trenuri, ceea ce reprezintă 43% din totalul de 1.040 de trenuri care circulau zilnic. Dintre acestea, 330 sunt trenuri Regio si 123 sunt trenuri InterRegio. Unele trenuri InterRegio au opriri suplimentare pentru a prelua și călătorii din stațiile mai mici. Au fost suplimentate cu vagoane trenurile de navetă pentru a evita aglomerația și pentru a permite accesul în siguranță al cât mai multor călători în tren”, spunea conducerea CFR Călători în primăvară. (D.C.)
Sursa: https://clubferoviar.ro
Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu (PNL, PPE), coordonator al grupului PPE în Comisia pentru Transport și Turism (TRAN) din Parlamentul European, anunță că pasagerii feroviari vor avea niveluri ridicate de protecție comparabile cu pasagerii aerieni.
„Salut acordul dintre Parlamentul European și Consiliu privind îmbunătățirea semnificativă a drepturilor călătorilor pe trenurile din întreaga Europă. Potrivit acestui acord, dacă un tren va întârzia mai mult de 100 de minute, pasagerii vor putea opta pentru o altă conexiune de tren sau autobuz, cu o garanție care va fi rambursată de compania care a emis biletul de tren inițial. De asemenea, va fi îmbunătățit accesul la serviciile feroviare pentru persoanele cu dizabilități și mobilitate redusă. Mai mult, noua legislație impune crearea de spații desemnate pentru transportul de biciclete în fiecare tren”, a notat deputatul european într-un mesaj pe pagina de Facebook, potrivit caleaeuropeana.ro.
Potrivit eurodeputatului liberal, calea ferată este un sector greu încercat de pandemie: De aceea, salut acest acord, care va juca un rol fundamental în decarbonizarea economiei europene. Nu putem, pe de o parte, să susținem că transportul feroviar este viitorul și, pe de altă parte, să nu oferim operatorilor feroviari mijloacele necesare pentru a efectua reformele necesare. Pentru a asigura condiții de concurență echitabile cu alte moduri de transport, se va putea activa o clauză de forță majoră în caz de circumstanțe excepționale, cum ar fi dezastrele naturale, terorismul sau pandemiile. Această clauză nu scutește însă întreprinderile feroviare de organizarea redirecționării calatoriilor anulate, sau de rambursarea biletelor.”
Sursa: https://clubferoviar.ro
Autoritățile de la București propun o serie de modificări de instrucții feroviare, în conformitate cu normele UE, care vor duce, printre altele, la reducerea întârzierii trenurilor. Bunăoară, în caz de defecțiuni la sistemul de semnalizare, mecanicii nu vor mai fi nevoiți să aștepte deplasarea la fața locului a impiegatului de mișcare, uneori și pe distanțe de 20-30 km.
Adrian Bărbulescu
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pus în dezbatere publică un proiect de ordin al ministrului privind utilizarea Sistemului European de Management al Traficului Feroviar – ERTMS în realizarea interoperabilității sistemului feroviar din România cu sistemul feroviar al Uniunii Europene și modificarea/completarea unor regulamente și instrucțiuni din domeniul feroviar.
Procesul de modernizare a instalațiilor feroviare din România a produs schimbări de ordin tehnic și operațional sistemului feroviar. În aceste condiții, pentru îndeplinirea cerințelor de siguranță, sunt necesare măsuri de siguranță atât pentru gestionarea riscurilor proprii, cât și pentru cele partajate la nivelul interfețelor între administratorul de infrastructură feroviară – Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA și operatorii de transport feroviar.
Astfel, proiectul elaborat de MTIC propune modificarea normelor naționale de siguranță și elaborarea de reglementări noi după caz, pentru Sistemul European de Management al Traficului Feroviar – ERTMS; Sistemul European de Control al Trenurilor – ETCS; Introducerea indicației de chemare cu dependențe de excludere a parcursurilor de circulație între stații la semnalele luminoase care dau acces pe o linie înzestrată cu BLA.
Pe unele tronsoane de cale ferată modernizate din Romania sunt implementate sistemele ETCS nivel 1 (fără GSM-R) și ERTMS (ETCS nivel 2 și GSM-R). Aceste sisteme nu sunt însă puse în exploatare în momentul de față. Pentru ca schimbarea sistemului feroviar românesc reprezentată de introducerea ERTMS sau ETCS să poată deveni operațională, este necesară aplicarea procesului de management a riscurilor atât de către CNCF CFR SA, în calitate de administrator de infrastructură pentru echipamentele de cale, cât și de către opertorii de transport feroviar (OTF), pentru echipamentele de la bordul locomotivelor.
Pentru exploatarea și gestionarea traficului cu echipamentele ERTMS din cale, Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a obținut de la Autoritatea de Siguranță Feroviară Română (ASFR) raportul de evaluare a siguranței privind aplicarea procesului de management al riscului. Următorul pas presupune ca CFR SA și operatorii de transport feroviar să întocmească proceduri proprii în care vor fi prevăzute procedurile de lucru care trebuie respectate în circulaţia trenurilor dotate cu echipamente ERTMS sau ETCS.
Spre deosebire de sistemele de tip induși, sistemul ETCS asigură controlul continuu al vitezei trenurilor în funcție de categoria acestora, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ pus în dezbatere publică. Reglementările care fac referire la sistemele care utilizează sistemul de control punctual al vitezei nu trebuie modificate, deoarece sistemele ERTMS sau ETCS nu pot fi asimilate cu dispozitivele prin care se asigură controlul punctual al vitezei.
Într-o primă fază cel puțin, cele două sisteme, cel actual și cel nou, vor funcționa în paralel. Astfel, în procedurile proprii se vor face precizări legate de dotarea locomotivelor/automotoarelor care vor circula pe linii echipate cu ERTMS nivel 1 sau 2, menținând în funcție și semnalele cu echipamentele aferente pentru controlul punctual al vitezei trenurilor, dar și legate de condițiile de operare a instalației de pe locomotivă atunci când se va realiza trecerea de la liniile echipate cu sisteme de control punctual al vitezei la sistemele ERTMS nivel 1 sau 2 și invers.
O altă modificare importante ce se pregătește a fi introdusă prin proiectul menționat se referă la introducerea indicației de chemare cu dependențe de excludere a parcursurilor între stații la semnalele luminoase care dau acces pe o linie înzestrată cu BLA.
Rezultatul va fi reducerea timpului de întârziere a trenului, în caz de deranjament, fapt ce va fi realizat prin comanda specială CH1 (chemare 1), care este necesară în special pe secțiile de circulație pe care circulația trenurilor se face după sistem dispecer dotate cu instalații de centralizare electronică de linie sau
pentru conducerea centralizată a traficului, de la regulatorul de circulaţie, pentru comanda şi controlul instalaţiilor de centralizare electronică aferente acesteia – ICCT.
În cazul acestor instalații, la defectarea semnalelor luminoase de ieșire/ramificație, parcurs care face și funcția de semnal de ieșire pentru o direcție de mers, intrare care face funcția de semnal de ramificație pentru o direcție de mers care permit accesul trenului pe linie înzestrată cu BLA, operatorul de la postul central (IDM) nu mai este obligat să îndrume personal autorizat pentru preluarea serviciului de mișcare la postul local afectat de deranjament.
În acest moment pe rețeaua feroviară din România pe secțiile de circulație pe care circulația trenurilor se face după sistem dispecer, în cazul în care semnalele luminoase de ieșire se defectează, deoarece cadrul de reglementare pentru utilizarea indicației de chemare cu dependențe de excludere a parcursurilor între stații nu este aprobat, trenurile așteaptă timpul necesar deplasării IDM (cu autoutilitara de intervenție sau dacă nu este posibil cu trenurile aflate în circulație) de la postul central pe o distanță de 20-30 km până la postul local pentru îndeplinirea operațiilor legate de expedierea trenului cu semnalul pe oprire în baza ordinului de circulație după sistemul de circulație înțelegere telefonică (cale liberă).
Sursa: https://clubferoviar.ro
Instituția condusă de Gigi Gavrilă pare a fi într-un război al nervilor cu cei trei producători de rame electrice inter-regionale, cu instituțiile de judecare a contestațiilor, dar și cu interesele călătorilor. La o săptămână după ce CNSC a decis continuarea procedurii, ARF a hotărât anularea pentru că n-ar fi primit nicio ofertă corespunzătoare, deși ultimele luni au fost pline de modificări privind sistemul de punctare a ofertelor.
doru.cireasa@clubferoviar.ro
Trucul prin care ARF încearcă să anuleze licitația și, eventual, să o reia de la capăt nu va ține, cel mai probabil. Aceasta deoarece ofertanții, toți nemulțumiți de decizia de anulare, a doua, vor contesta măsura din nou la CNSC sau chiar la Curtea de Apel, încercând să demonstreze că anularea nu e corectă. Practic termenul de depunere al ofertelor era inceputul lui august. Ofertele nu au fost depuse pe fondul contestațiilor din licitație. ARF nu a prelungit prin erată termenul, iar, probabil, sistemul de achiziții, marcând faptul că nu au fost introduse oferte în sistem, a anulat imediat licitația.
Dar cum s-a ajuns la o situație pur si simplu haotică în această achiziție, necontrolată de nimeni? Totul pare a porni de la decizia inițială neinspirată a ARF de a crește de la 3% la 10% ponderea factorului livrare precedentă de rame în UE, la calcul punctajului final. Speculație sau nu, totul pare a corespunde și cu schimbarea de guvern din toamna trecută, de la o guvernare orientată spre China a PSD la alta a PNL, mai apropiată de Vest.
La prima licitație, cea de rame regionale, ARF a punctat doar cu 3% acest factor. La acest punct, chinezii asociați cu românii, având cel mai mic preț, aveau și cele mai mari șanse de câștig. Creșterea factorului la 10% fără prea mari explicații a renăscut șansele giganților europeni Alstom Franța și Siemens Germania, însă a cauzat depunerea unei contestații de către CRRC – Astra Vagoane. Asocierea a obiectat: dacă omologarea pe piața europeană e una dintre cerințe, ce sens are să punctezi atât de mult faptul că anterior ofertantul ar fi livrat rame pe piața UE?
Susținerea Astra Vagoane – CRRC a fost acceptată de către autorități care au impus ARF redresarea situației. Practic, s-a găsit și o soluție. Cele 10 puncte au ajuns la programul de livrare. Aici apar semne de întrebare. Ce se va întâmpla dacă asocierea va câștiga licitația însă ulterior nu va respecta termenele angajate? În septembrie 2020, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a decis continuarea licitației.
ARF se supune deciziei și nu prea
Parcă într-un efort de a demonstra că are ultimul cuvânt, ARF a luat la cunoștință de decizia CNSC însă a anulat procedura. Aceasta după o altă tentativă a ARF de anulare.
”Admite contestația și dispune remedierea”, se arată în decizia CNSC publicată la începutul lui septembrie pe site-ul instituției. Contestația fusese depusă de asocierea CRRC Qingdao Sifang CO LTD – Astra Vagoane Călători SA.
Pe 14 august 2020, Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice a decis că Autoritatea pentru Reformă Feroviară a anulat nejustificat licitația de rame electrice RE-IR. Concluzia a fost prezentată într-un Aviz conform condiționat al ANAP referitor la Procesul verbal din 4 august 2020 prin care ARF anula procedura de licitație privind achiziționarea a 20 de rame electrice inter-regionale RE-IR noi.
”Decizia Curții de Apel București nr. 741/2020 din 15.06.2020, prin care s-au dispus măsuri de remediere cu privire la eliminarea factorului de evaluare <validare tehnică> a fost pusă în aplicare de către autoritatea contractantă prin publicarea anunțului de tip erată nr. 1020548/20.07.2020, prin care aceasta a distribuit punctajul alocat inițial factorului <validare tehnică> către factorul <program de livrare> (10 puncte), iar factorul <validare tehnică> a fost eliminat. Prin urmare, având în vedere prevederile art. 212 din Legea 98/2016, care reglementează situațiile în care autoritatea contractantă poate anula procedura de Atribuire, se constată că Autoritatea pentru Reformă Feroviară nu a făcut dovada încadrării în nici una dintre acestea, decizia de anulare nefiind fundamentată”, se arăta în documentul citat.
În continuare, ANAP a arătat atunci că se impune reanalizarea deciziei de anulare a licitației și i-a avertizat pe șefii ARF că, dacă nu vor proceda așa, vor intra sub incidența a două articole din Ordonanţa de Urgenţă Nr. 98/2017 din 14 decembrie 2017.
Surse din domeniu consultate de către Club Feroviar cred că ar fi vorba de o suspendare a licitației, după decizia CNSC și nu de o anulare a acesteia deși site-ul de achiziții publice menționează starea anulat la această licitație.
Situația pare a fi încă tolerată de Guvern, deși acum câteva luni premierul Ludovic Orban se declara nemulțumit de activitatea ARF din acest punct de vedere. „Vedeţi ce faceţi cu aşa-zisa autoritate de reformă feroviară, care bate pasul pe loc de patru ani de zile, nu e în stare să finalizeze o licitaţie pentru achiziţia de material rulant modern. E păcat! Vom pierde banii aceștia dacă nu se trezesc… consultați-vă cu ANAP, consultați-vă cu toți cei care au atribuții în domeniul procedurilor de achiziție și derulați, finalizați, de fapt, procedura în condițiile legii cât mai repede”, a spus în iulie Orban, în ședință de Guvern către oficialii Ministerului Sursa: https://clubferoviar.roTransporturilor.
Sursa: https://clubferoviar.ro
Un tren de călători a deraiat duminică după amiază pe ruta Bucureşti Obor – Pantelimon iar un marfar între staţiile Reşiţa Nord – Caransebeş.
Traficul feroviar este blocat pe aceste două sectoare, iar echipele de intervenție ale CFR repun vagoanele pe șine și evaluează pagubele.
Reprezentanţii CFR, citați de news.ro, au anunţat că traficul feroviar este blocat, duminică după-amiază, pe ruta Bucureşti Obor - Pantelimon şi între staţiile Reşiţa Nord – Caransebeş, din cauza deraierii de vagoane din compunerea a două trenuri, un tren de călători R 8023 şi un tren privat de marfă.
Potrivit CFR, circulaţia trenurilor este închisă pe relaţia Bucureşti Obor - Pantelimon şi retur, după ce primul vagon din compunerea trenului de călători R 8023 a deraiat de la un boghiu, la ieşirea din staţia Bucureşti Obor.
În aceste condiţii, oficialii companiei au decis ca trenurile care aveau plecare din staţia Bucureşti Obor pentru direcţia Constanţa, să aibă ca staţie de plecare şi sosire Gara Bucureşti Nord, până la finalizarea operaţiunilor de intervenţie pentru repunerea pe şină a vagonului deraiat şi retragerea garniturii în staţie.
Sursa: https://stirileprotv.ro
Președintele României, domnul Klaus Iohannis, a semnat luni, 7 septembrie a.c., Decretul pentru promulgarea Legii privind statutul personalului feroviar (PL-x 37/01.02.2017).