Acest website foloseşte cookies pentru a oferi o experienţă plăcută de navigare. Click pe AM ÎNŢELES în cazul în care sunteţi de acord cu asta.

Sign in with Google+ Sign in with Gmail Subscribe to RSS

tren-logo.png

Glosar

Termeni şi expresii specifice căii ferate.

Search for glossary terms (regular expression allowed)
Begin with Contains Exact term
Term Definition
BAR

Buletin de avizare a restricţiilor de viteză, valabil pe o perioadă stabilită (de obicei decadă).

Bara de conexiune

Element metalic de asamblare a acelor unui aparat de cale, avînd rolul de a păstra constantă distanţa între ele.

Bara de tractiune

Element metalic de asamblare a barei de conexiune cu dispozitivul de manevrare.

Bariera

Dispozitiv cu cumpene amplasate de o parte şi de alta a liniilor, la o trecere la nivel amenajată pentru circulaţia rutieră, care se manipulează mecanic, manual sau electric prin care se avertizează şi se ordonă oprirea vehiculelor rutiere.

BAT

Instalaţie de semnalizare automată amplasată la trecerile la nivel prevăzută cu semibariere şi semnalizare optică şi acustică pentru avertizarea participanţilor la trafic în vederea opririi acestora.

BLA

Bloc de linie automat - instalaţie ce permite ocuparea liniei curente de către mai multe trenuri care circulă în acelaşi sens de mers pe distanţa dintre două staţii vecine, prin secţionarea acesteia în porţiuni de linie denumite sectoare de bloc de linie automat, acoperite de semnale luminoase. BLA care nu permite expedierea succesivă a mai multor trenuri la sector de bloc, neavînd semnale intermediare – de trecere – se numeşte BLA simplificat.

BLA banalizat

BLA care funcţionează pe ambele sensuri ale unui fir de circulaţie.

BLA specializat

BLA cu care este prevăzut numai sensul normal de circulaţie al unei linii duble. Sensul normal de circulaţie pe cale dublă la calea ferată română este pe linia din dreapta a căii duble.

Brocuri

Acumulări de material pe suprafaţa de rulare a roţii care fac ca roata vehiculului feroviar să nu mai ruleze lin, să salte vehiculul care prin cădere poate conduce la ruperi de şine sau agăţarea şi blocarea sabotului vagonului, conducînd la deraierea vehiculului. Acestea se depistează prin zgomotul specific produs numai în timpul rulării.